Dvanáctá sezóna se ponese v duchu rozvíjení dřívějších spoluprací, ale i v navazování nových vztahů a experimentu. Dosavadní repertoár rozšíříme o čtyři premiérové činoherní a tanečně-pohybové tituly, které doprovodí osobitý vizuál textilních obrazů umělkyně Lucie Rosické.
„Nová sezóna přivede do Studia Hrdinů tvůrčí osobnosti, které jsou se scénou úzce spjaté, ať už se jedná o režisérku Katharinu Schmitt, Jiřího Adámka Austerlitze, nebo Apolenu Vanišovou, s jejímiž instalacemi se mohli diváci opakovaně setkávat v dřívějších letech v našem foyer. Jsem rád, že začátek sezóny poznamenala povzbuzující zpráva o nominaci Terezy Hof za její výkon v inscenaci Nomi na Ceny Thálie a doufám, že se nám nadále bude dařit vytvářet podnětné a inspirativní prostředí pro naše inscenační týmy,” říká k nastupující sezóně náš umělecký ředitel Jan Horák.
První připravovaná inscenace s názvem Zabít člověka v režii Jana Horáka je již v procesu zkoušení a dočká se premiéry 29. října 2024. Druhá část „ruské” trilogie tematicky doplňuje premiérovou inscenaci minulé sezóny Stařena. Inspiračním zdrojem byla novela Rudá jízda ruského autora Isaaca Babela, na kterého navázal ve svém scénáři současný slovenský spisovatel Michal Hvorecký. Skrze povídkové fragmenty doprovázené postavou Babela text poodhaluje paralely mezi případy ruské agrese ve dvacátých letech minulého století a jejími současnými projevy nejen v rámci dění na Ukrajině.
Lednová premiéra rozšíří tanečně-pohybový repertoár divadla. Svého režijního debutu ve Studiu Hrdinů se dočká Apolena Vanišová, jejíž inscenace Zákon řady vychází z práce rakouského biologa Paula Kammerera – autora knihy Das Gesetz der Serie, kde popsal základní univerzální princip řady. Na scéně se nerušeně pohybují objekty a čtveřice performerů*rek pozoruje jejich chování v čase a prostoru a snaží se najít v nahodilosti jejich pohybů řád a pojmenovat ho.
Třetí premiéra bude návratem režisérky a dramatičky Kathariny Schmitt k textu Franze Kafky. Ve svém projektu Aparát se věnuje fenoménu diváctví – roli diváka a otázce společenského svědectví a odpovědnosti pohledu ve vztahu k apatii, a to na základě povídky Franze Kafky V kárném táboře. Ústředními prvky inscenace bude vraždící stroj navržený scénografem Pavlem Svobodou, hudební kompozice soundesignera Christopha Wirtha a voice-overové nahrávky povídky Franze Kafky. Projekt vzniká v mezinárodní spolupráci s JOiN Oper Stuttgart.
Na svou dřívější práci ve Studiu Hrdinů naváže i režisér Jiří Adámek Austerlitz, který po úspěšné inscenaci Oči v sloup vytvoří další autorský projekt s pracovním názvem Nezvaný host. Ve spolupráci s dramaturgyní Zuzanou Šklíbovou se v textu zaměří na člověka v moci věcí, stav deziluze a témata kolem osobní svobody, pocitu viny, přijetí nemožnosti kontroly nad stavem světa a vlastní budoucností.
Naši celoroční aktivitu doplníme o ojedinělé projekty jako je mezinárodní festival Norma nebo festival zvukových umění Sanatorium Sonorum. „Letošní ročník festivalu Norma nese podtitul Tanec jako fatalita. Naprostou novinkou je, že jsme na program zařadili i dětské představení, a to polskou inscenaci My Tail and I. Své nové sólo na Normě uvede tanečník Jan Bárta a původní performance pro letošní ročník připravil hudební projekt NIVVA s polskou režisérkou Magdou Szpecht. Jejich projekt vzniká v koprodukci s Pawiłonem Poźnan, Komunou Warszawa a Aefekt Productions,“ zve naše výkonná ředitelka Madla Horáková Zelenková. Mezinárodní festival autorského divadla a současného umění Norma proběhne v prostorách Studia Hrdinů v termínu od 16. do 17. listopadu 2024.
Dvanáctou sezónu završí 16. srpna 2025 festival nové hudby a zvukových umění Sanatorium Sonorum, který se již druhým rokem odehraje v rezidenčním prostoru Cabin Studio v obci Pěčice u Mladé Boleslavi. Zde budou během jednoho dne představeny práce několika umělců*kyň, které vytvoří přímo v místě konání akce při rezidenčních pobytech.
Naše divadlo dlouhodobě podporuje umělecké přesahy, a to především mezi divadelním a výtvarným uměním. Na grafických materiálech k nové sezóně se budeme setkávat s díly mladé inspirativní umělkyně Lucie Rosické. Její čtyři textilní obrazy vznikají v dialogu s texty a tématy připravovaných premiér a budou k vidění ve foyer divadla. „Spolupráce se Studiem Hrdinů mě velmi nadchla. Běžně ve svých dílech pracuji s velmi osobními motivy, ale tento projekt je pro mě výzvou, protože se najednou mohu nechat inspirovat scénářem, který přesune tyto motivy do jiné roviny a jiného kontextu. Při práci na jednotlivých dílech začínám zevrubným studiem textu a snažím se v něm vše vizualizovat. Tyto mé představy poté v různých detailech a symbolech přenáším do konkrétního díla. Výsledné obrazy jsou textilní prošívané koláže, které svou materiálností téměř vybízí k interakci,“ dodává ke spolupráci Lucie Rosická.
Těšíme se na Vás v nové sezóně!
Premiéry 2024/25
Michal Hvorecký / Jan Horák: Zabít člověka (režie: Jan Horák) – 29. října 2024
Zákon řady (režie: Apolena Vanišová) – 12. ledna 2025
Franz Kafka: Aparát (režie: Katharina Schmitt) – duben 2025
Jiří Adámek Austerlitz: Nezvaný host (režie: Jiří Adámek Austerlitz) – květen 2025