Miroslav Bambušek
Dramatik, divadelní a filmový režisér Miroslav Bambušek se dlouhodobě věnuje projektům, které vnímají kulturu jako platformu pro politické a sociální reflexe. Vystudoval filozofii a překladatelství (francouzština a starořečtina) na Institutu základů vzdělanosti FHS UK. Napsal přes třicet divadelních her, dvě nerealizovaná operní libreta (Lenin, Herakles) a filmové scénáře. V Lounech v roce 1996 založil spolu s bratrem Tomášem divadelní skupinu D. I. Lebedung zaměřenou na inscenování současné dramatiky.
Za hry Písek (2002) a Porta Apostolorum (2004) obdržel druhé ceny v soutěži o nejlepší českou hru Nadace Alfréda Radoka. Za projekt Perzekuce.cz, který inicioval mezi léty 2004–2006 (inscenace Porta Apostolorum, Útěcha polní cesty, Horáková x Gottwald, Zóna), obdržel cenu Sazky a Divadelních novin (2006) a za hru Česká válka byl nominován na Českou hru roku 2011 v rámci udílení Cen Alfréda Radoka. V roce 2008 obdržel cenu za scénář k filmu Případ Posteleberg na filmovém festivalu v Karlových Varech (Cena Filmové nadace RWE, Barrandov Studio).
S Ewanem McLarenem spoluinicioval v letech 2009 až 2013 projekt Cesty energie (inscenace Zdař Bůh! – Důl Michal, Ostrava; Voda – Ekotechnické muzeum, Praha; Uran – bunkr v Drnově u Slaného, Ropa – Winternitzovy mlýny, Pardubice). Řadu let spolupracuje s Petrem Kofroněm, který je mj. autorem hudby k filmu Jan Hus – mše pro tři mrtvé muže (scénář a režie M. Bambušek, 2009) a ke hrám Na Fidela mi nesahej (autor hry a režie MB, Roxy/NoD Praha, 2007), Buzní kříž (scénář MB a Jan Horák, režie MB, MeetFactory, Praha, 2012), Cantos (adaptace poezie Ezry Pounda a režie MB, Divadlo Na zábradlí, Praha, 2012), Pevnost Rainalda Goetze (režie MB, MeetFactory, Praha, 2013) ad.
Ve Studiu Hrdinů nastudoval inscenace Kacířské eseje, Pustina, Dílo.