Jakub Gottwald
Jedna z předních osobností české divadelní nezávislé scény, herec, performer a režisér Jakub Gottwald, v následujícím dialogu odpovídá na otázky vyplývající ze současné zmrtvělé, bezprecedentní situace.
Jakub Gottwald (*1984) se narodil v Brně, kde také navštěvoval několik dramatických kroužků. Studoval herectví nejprve na brněnské konzervatoři, poté na Katedře alternativního a loutkového divadla pražské DAMU. Už od studií točí hry pro rozhlas a také audioknihy pro různé soukromé společnosti. Hostoval mimo jiné na scénách Národního divadla, Národního divadla Brno, Dejvického divadla, Strašnického divadla, Studia Hrdinů, MeetFactory, v Ponci, v Altě, v divadle Minor, na scéně divadla Alfréd ve dvoře, na Lodi Formanů, na Jatkách a na ulicích měst po celém světě se skupinou Long Vehicle Circus pod Art Prometheus.
Spolupracoval s kolektivy Vosto5 či Seržant Tejnorová & the Commando, se spolkem Mezery, Divadlem Letí, STK Theatre Concept, Divadlem X10 ve Strašnicích a v Dup 39.
Už během studia se věnoval dabingu, hrál v několika televizních seriálech (Ordinace v růžové zahradě, Comeback, Ulice, Expozitura, Policie Modrava, Svět pod hlavou, Statek Slunečná, Modrý kód…), pohádkách (O uloupené divožence, Dešťová víla, Vodník a Karolínka) a celovečerních filmech (Montenegro, Menandros & Thais, Laputa).
Na konci roku 2020 Gottwald obdržel poprvé vyhlašovanou Cenu Thálie za alternativní divadlo, a to za inscenaci Ur-fascism, kterou připravil s okruhem svých spolupracovníků a uvádí ji v místech s konkrétní historickou pamětí; premiéru inscenace měla v srpnu 2019. Porota alternativní Thálie konstatovala: „Gottwaldova radikální performance využívá formy rituálu a zasvěcení všech přítomných. Performer s až sebetrýznivým fyzickým nasazením provází diváky celou produkcí jako krutý démon a falešný vůdce, který určuje pravidla hry. Kreativním způsobem dokáže využít připravených zákoutí i otevřeného prostoru, různých kostýmů i nahého těla, symbolických i konkrétních objektů, aby vytvořil kompaktní performanci, která přetváří téma stejnojmenné předlohy z pera Umberta Eca ve výjimečnou divadelní událost.“