Festival Bazaar: Černá zem pohltí toho, kdo odstoupí zrádně! / Mladinsko Theatre & Oliver Frljić




Radikální inscenace Černá zem pohltí toho, kdo odstoupí zrádně! je jako vyčítavý nářek nad ztrátou občanské a umělecké svobody. Nekompromisní divadlo jako rána na solar. Enfant terrible postjugoslávského divadla Oliver Frljić konečně v Česku! Uvádí Motus, produkce divadla Alfred ve dvoře ve spolupráci se Studiem Hrdinů.

Představení je součástí festivalu Bazaar 2017 a koná se ve Studiu Hrdinů. Hraje se ve slovinštině s českými a anglickými titulky. Vstupenky nelze zakoupit na pokladně Studia Hrdinů,  lze je pouze koupit přes prodejní síť GOOUT a nikoli rezervovat. Děkujeme za pochopení.

Někdejší Jugoslávii rozvrátila občanská válka a rozdělila ji na několik politicky a historicky zjizvených zemí. Chorvatský režisér Oliver Frljić se s dějinnou skutečností vyrovnává explicitně. Jeho inscenace je obžalobou i humanistickým manifestem, v němž se vzájemně proplétají osobní a historická dramata. Představuje zápas a děsivý rituál, kde jedna vražda plodí další a slouží jako jasná upomínka toho, že Evropa je ještě stále nasáklá krví tisíců zmarněných životů.

Herci předvádějí zničující, neúprosnou a šokující realitu. Válečné události a politická traumata vybízejí k univerzálním otázkám o hranicích umělecké a společenské svobody, osobní a kolektivní zodpovědnosti, tolerance a stereotypů. V divadelním rámci Frljićovy hry se citují příběhy z rozpadu Jugoslávie, ostatně i název představení je citátem posledního verše někdejší jugoslávské hymny.

Soubor slovinského divadla Mladinsko tvoří balkánští herci, pro něž je téma představení osobní záležitostí a také věcí vlastní umělecké zodpovědnosti. Extrémní bolest a utrpení, nepřiměřená radost, bezuzdná nenávist, pláč k neutišení – to všechno se děje nad únosnou mez. Smyslem ovšem není teatrálnost a iluze, nýbrž přímočaré sdělení až na dřeň.

„Inflace smrti, neustálé opakování neopakovatelného, jen slouží ke zdůraznění divadelních mechanismů. A ty jsou jen reprezentací nějaké vnější skutečnosti. Já se ovšem se svou nutkavou snahou inscenovat kolektivní smrt snažím ukázat, kam až mohu při scénickém ztvárnění smrti a v divadelní reprezentaci obecně zajít. Opakování smrti, které se na jevišti děje v téměř pravidelných intervalech a po níž performeři zase vstávají z mrtvých, obnažuje mechanismy divadla a jeho fikce. Tím překračují jejich účinek a působí skutečný vnitřní otřes.“
Oliver Frljić

Režie: Oliver Frljić
Hrají: Primož Bezjak, Olga Grad, Uroš Kaurin, Boris Kos, Uroš Maček, Draga Potočnjak, Matej Recer, Dario Varga, Matija Vastl, Romana Šalehar (přítomna v nepřítomnosti)
Text: vznikl na základě improvizací herců
Dramaturgie: Borut Šeparović, Tomaž Toporišič
Scénografie, kostýmy, výběr hudby: Oliver Frljić
Asistent režie, choreografie: Matjaž Farič
Zvukový design: Silvo Zupančič
Světelný design: Oliver Frljić, Tomaž Štrucl
Světelný design (zájezdy): David Cvelbar
Stage manager: Urša Červ
Produkce: Mladinsko Theatre
Poděkování: Slovinská ambasáda v Praze

Oliver Frljić je jedním z nejuznávanějších režisérů ze zemí bývalé Jugoslávie. Působí jako divadelní teoretik, performer, herec a za svou práci obdržel řadu ocenění. Studoval teologii a filozofii, absolvoval režii na záhřebské Akademii Dramske Umjetnosti. Upoutal na sebe pozornost řadou autorských projektů a radikálních nových interpretací klasických her. Se svými provokativními inscenacemi boduje u publika od Ljublaně přes Bělehrad, Düsseldorf, Krakov až po Vídeň. Podařilo se mu probudit vzrušenou debatu o současné divadelní cenzuře v Chorvatsku, ve Slovinsku otevřel bolestivé téma tzv. Izbrisani, obyvatel bez občanství, a v Polsku rozvířil diskuzi o podílu Poláků na holocaustu. V letech 2014–2016 byl ředitelem chorvatského Národního divadla Ivana pl. Zajce v Riece, které vedl s důrazem na aktivní reflexi sociální reality, ve které divadlo působí.

Divadlo Mladinsko bylo založeno v roce 1955 jako první profesionální divadlo pro děti a mládež ve Slovinsku. V průběhu 80. let se postupně proměnilo ve scénu, která kombinovala interdisciplinární přístup s divadelním výzkumem a tematizovala také politickou subverzi. Dnes je známé pro širokou paletu progresivních přístupů mladých režisérů i pro specifický fenomén „kolektivní energie“ opírající se o divadelní principy Petera Brooka, který nespočívá v hierarchickém režijním uspořádání, nýbrž na rozvíjení potenciálu v rámci herecké laboratoře propojující individuální možnosti s kolektivním autorským přístupem.

en.mladinsko.com

Děkujeme za podporu Ambasádě Slovinské republiky v Praze.

TISKOVÁ ZPRÁVA

foto
← zpětbeseda nad svobodnou kulturounoční setup vol. 3pietní projekce pustinyanna ruth & denis baštuga: early larvaevánoční bazar studia hrdinů 2023noční setup vol. 2noční setuposlava 10 let studia hrdinů a kavárny liberálvánoční bazar studia hrdinů 2022elin cullhedová: euforie – román o sylvii plathové // křest knihydebaty k inscenaci měsíční kámenjakub štorek a noční optika: rachitická gorilafestival lunchmeat 2021festival lunchmeat 2020klára vytisková – křest alba love is goldjohn berger a umění pohleduavatar zetfestival lunchmeat 2019idu: divadlo a svoboda – konferencemichal rataj a jaromír typlt: deset let škrábaniceprůvan v hlavě / zdivočelí koněovidiovy proměnydominiumobrazy pražské periferiewannabemudspectaculare 2018orchestr berg live cinematheater neumarkt, curych: obrazy tvé velké lásky#lutherleninlunchmeat festival 2017střed zájmu: publikumfashion performance a koncert: jana kratochvílová, never sol & sbor elpidaorchestr berg // skety & peter vrábel„mein name ist felix. zdenek felix – die ganze geschichte“pantomima s.i.: z českých luhů a hájů přinesli jsme vám voduolověný dušan 2017 // galavečerpavel zajíček: pustina / křest dvdmaking cities for people: henriette vambergfestival bazaar: černá zem pohltí toho, kdo odstoupí zrádně! / mladinsko theatre & oliver frljićčesko-německá novinářská cena 2016vojtěch mašek / jakub felcman: recykliteratura živěnárodní galerie v praze – premiéra dokumentárního filmu (režie: bernard šafařík, 2016)famufest ve studiu hrdinů 26/11/2016famufest ve studiu hrdinů 25/11/2016famufest ve studiu hrdinů 24/11/2016famufest ve studiu hrdinů 23/11/2016levitace (film) // choreografická cvičení i. (pohybové divadlo)noc divadel 2016 ve studiu hrdinůceremoniál udílení ceny jindřicha chalupeckého 2016film: menandros & thaïsmagda jędra / weronika pelczyńska / iza szostak: evropa. vyšetřováníirena lipińska / kolektiv wedo: !grot!rafał urbacki / anu czerwiński: chráněné druhyagata maszkiewicz: polsko4+4 dny v pohybu: tamtam – objektentheater – rusty nails & other heroes (zrezivělé hřebíky a další hrdinové)první otevření básnické sbírky dlužní knihy milosti miloše horanského1. noc filosofieprojekce filmu h*art onkruh // architektky: angela deuber (ch)kruh // architektky: isa stürm (ch) + nathalie rossetti (ch)předávání evropské novinářské cenyletenský kříž / veřejná debatader hermann, das lipnik: monstrkabaret freda brunoldata architekturavolunteers anti extremism debate // dobrovolníci proti extremismupromítání dvd české akční umění. filmy a videa, 1956–1989veřejná debata s autorem knihy skugga baldur sjónemaj wej-wej: bez omluvy / projekcejmenuji se jiří david / obrázky ze života umělce ve středním věkufilmování státu – komponovaný filmový večerpremiéra filmu art basel – olympiáda umění a komercelunchmeat festival 2015tropic of cancer (us) + winter severity index (it)christian jankowski: we can talk about itintervence studia hrdinů / ján mančuška: první retrospektivastřed zájmu: publikumříše zvířat ve výloze pietro filipi v rámci pq 2015dřevěná krabička – pohádka z terezínaoswald von richthofen – 35 krav a kalašnikov v rámci febiofest 2015komentovaná prohlídka studia hrdinůmožnosti alternativy: ivan vyskočilkonec sezónypřed premiérou: fučíkmožnosti alternativy: hubert krejčípražské quadriennale: vrstvení reality: právo na maskufestival next wavekomentovaná prohlídka výstavy říšepromítání inscenace můj romantický příběh / afterparty v cafe 1cena jindřicha chalupeckéhovánoční večírek studia hrdinůknowtilus