Renata Piotrowska-Auffret

Renata Piotrowska-Auffret je choreografka a umělkyně. Ve své tvorbě využívá nástroje experimentálního tance, performačního umění, dramaturgie a divadla.
Pro své uvažování o současném světě čerpá Piotrowska-Auffret inspiraci z intimních zážitků (reálných či fiktivních), které jsou zakořeněné v určitém společenském kontextu. Předmětem jejího zájmu je zvrácenost, kterou nachází ve vztahu mezi historickou a současnou politikou těla, mezi veřejným a soukromým, mezi textem a pohybem.
Piotrowska-Auffret byla jedním z předních účastníků 17. a 19. ročníku festivalu Aerowaves. V minulosti byla stipendistkou Institutu Adama Mickiewicze, Art Stations Foundation a polského Ministerstva kultury a národního dědictví v rámci programů „Młoda Polska” (2010) a „Stypendium Ministra” (2013).
Mezi její projekty patří: Now (2007), Dancing with the Enemy (2007), UNKNOWN series (2008–2010), break ART OF THE WAR (2010), UNKNOWN.SEANCE (2011), videodance Inside (2011), The Forest_work in progress (2013), Death. Exercises and variations (2014), Common (2015-2016), The pure gold is seeping out of me (2017), Flatland of limp muscles (2019).
Na svém cyklu private pieces – performancí, které jsou ohrožením politiky ženského těla oscilujícího mezi soukromým a veřejným – pracuje již od roku 2014.
Svou práci popisuje takto: „Jsem umělkyně, jsem žena, jsem matka – polarizace těla se mě tedy přímo dotýká. Urgence tuto práci dělat je u mě vždy niterná a založená na vlastních zkušenostech.“ Práce s politicky zabarvenými tématy dala vzniknout i private pieces.
Death. Exercises and variations (Aerowaves Twenty 2017) vypráví příběh pohybem a slovy jednoho jediného ženského těla. Těla, které v konfrontaci se smrtí, přesněji řečeno postavou kostry a fenoménem danse macabre, dobrovolně a s ironií obnažuje sebe sama.
The pure gold is seeping out of me (Aerowaves Twenty 2019) je složeno z hlasů mnoha žen s různými těly. Jeho tématem je dnes velmi aktuální politika reprodukce, porodu a mateřství, kterou lze vnímat jako velmi blízký a paradoxní vztah mezi životem a smrtí.
Představení bylo k vidění již roku 2019 v rámci evropských festivalů: Spring Forward v Paříži (Francie), Studio Dance Scene a Dance Art Center ve Varšavě (Polsko), Cloud Festival v Tiraně (Albánie), NORMA Festival v Ostravě (Česká republika), Festival Culturescapes v Dornachu a Museum Susch v Zernezi (Švýcarsko); a v sezoně 2020/21 bude představeno mimo jiné v Dánsku (Bora Bora Dans & Visuelt Teater; Danshallerne), Německu (Staatstheater Mainz; Off Europa Festival), České republice (Baazar Festival), Irsku (Dance Limerick), Rumunsku (Like Festival), Gruzii (Circe Platform) a Velké Británii (Sadler’s Wells).
Flatland of limp muscles (2019) je třetí částí cyklu, která vznikla na základě umělkyní nashromážděných svědectví od současných žen a příběhu pohádky o čarodějnici. Představení vypráví o strategiích zneužívání ženského těla a dekonstruuje a transformuje narativy a mechanismy moci/násilí, které jsou součástí dnešní kultury.
Piotrowska-Auffret se v současnosti chystá začít pracovat na novém představení z cyklu Flourishing hell.
Piotrowska-Auffret je absolventkou programu ex.e.r.ce. Choreografického centra v Montpellier a Divadelní akademie v Bělostoku.
Je členkou varšavské choreografické platformy Centrum w ruchu.

autor: As Long as We Dance
režie: As Long as We Dance
foto